ENGLISH TEXT BELOW
El nombre de Bruce Mee es una de las referencias en el Rock melódico mundial, histórico fundador de uno de los sellos especializados más reconocidos, Now & Then, y actualmente al frente de una de las publicaciones más prestigiosas del género, Fireworks Magazine. Por todo ello, su reputación en los mentideros del AOR mundial es algo que se ha ganado a pulso.
A veces, una desgracia personal provoca la creación de algo bueno. La muerte por cáncer de la madre de Bruce Mee en 2020 le impulsó a crear un proyecto en su memoria. Ese fue el germen de Circle of Friends y la grabación de un disco que honrara el amor a su madre fallecida, para lo cual contactó con el productor Khalil Turk, quien dio forma a “The Garden”, un disco de puro rock melódico en el que, como indica el nombre del proyecto, Bruce Mee ha contado con la colaboración de muchos músicos amigos que se ha ido granjeando en estos años de dedicación al rock melódico. Este recuerdo al amor de su madre fallecida se plasma en la bonita portada, todo un onírico homenaje que muestra una especie de hada dentro de un corazón, caminando sobre un jardín con rosas.
El disco se compone de 13 temas, 4 de los cuales son versiones y el resto son temas inéditos, la mayoría compuestos por el sueco Mikael Rosengren (Heartwind), quien además aporta la mayor parte de los teclados. El resto de músicos que han grabado el disco son el batería Josh Devine (Levara), el bajista Wayne Banks (Brazen Abbot, Saxon) y los guitarristas Fredrik Folkare (Nordic Union, Eclipse) y Steve Morris (Lonerider, Ian Gillan Band, Shadowman, Heartland). Además, otros músicos han colaborado puntualmente en algunos temas, como los guitarristas Joel Hoekstra (Whitesnake), Steve Mann (MSG, Lionheart), Martin Hall (Heartwind), Göran Engvall (Heartwind), Peter Östros (Jaded Heart) y Tommy Denander (Radioactive), más el teclista Eric Ragno. Como guinda del pastel, tenemos haciendo coros a voces tan prestigiosas como las de Mick Devine (Seven), Gary Hughes (Ten) y Kevin Chalfant (The Storm, Two Fires).
Dicho todo esto, el mayor atractivo del disco consiste en ver cómo distintos vocalistas afrontan cada tema, ya que cada canción está asignada a un cantante diferente, muchos de ellos de reconocido prestigio internacional como Doro Pesch, James Christian (House of Lords), Jeff Scott Soto, Robin Beck y Robin McAuley (McAuley Schenker Group), quien es el único vocalista que canta dos temas en el disco. El resto de cantantes son Jaime Kyle, Karen Fell (TAO), Darby Mills (Headpins), Ellinor Asp, Cheri Lyn, Tanya Rizkala (Epic) y nuestra Gabrielle de Val (The Val), quienes no desmerecen en ningún caso el elevado nivel que exige un proyecto de esta envergadura.
Entre las cuatro versiones que se incluyen tenemos el tema que más me gusta del disco, concretamente un maravilloso “Never Gonna Make Me Cry lleva a un nivel excelso. Muy buena es también la versión de “Don’t Fear The Reaper” (Blue Oyster Cult), cantada por Robin McAuley, aunque las diferencias con el original son mínimas. En cuanto a los covers de “Knowing Me, Knowing You” (Abba) cantado por Robin Beck y “11.59” (Blondie) cantado por Ellinor Asp, se quedan en meras curiosidades, bien hechas pero con poco por aportar.
En cuanto a los temas inéditos, hay de todo. Desde el AOR de “Trick Of The Light” (Darby Mills) a la fuerza impregnada en las guitarras de “Little Piece Of Heaven” (Doro) y “Bad Blood” (Jeff Scott Soto) que las convierten en dos piezas más orientadas al Hard Rock, pasando por la delicadeza de “Alone”, en la que Robin McAuley recuerda mucho a su etapa junto a Michael Schenker.
El disco también sirve para descubrir excelentes cantantes que no tienen nada que envidiar a sus compañeros más reconocidos. Sin duda, es un placer escuchar Jaime Kyle, Karen Fell, Cheri Lyn o Tanya Rizkala, quienes demuestran ser excelentes vocalistas con voces muy adecuadas para el rock melódico.
Mención aparte merece Gabrielle de Val, que lo borda en “When He’s Gone”, mostrando una calidez vocal y una amplitud en su registro que sorprenderá a aquellos que aún no la conozcan, sobre todo fuera de España. Espero que el disco tenga el recorrido suficiente fuera de nuestras fronteras para darle el empujón que se merece tanto a The Val como a su incipiente carrera en solitario.
A pesar de la diversidad de cantantes que participan en el disco, no hay sensación de discontinuidad, siendo un placer para los amantes del rock melódico contar con esta pléyade de cantantes y, sobre todo, disfrutar de un buen puñado de buenas canciones en el que el buen gusto y el talento se unen en favor de la buena música.
Todo un placer para los oídos.
Santi Fernández “Shan Tee”
ENGLISH VERSION
Bruce Mee’s name is one of the references in the melodic Rock world, historical founder of one of the most renowned specialized labels, Now & Then, and currently at the very front of one of the most prestigious publications of the genre, Fireworks Magazine. For all these reasons, his reputation in the AOR world is something he has more than earned.
Sometimes a personal misfortune leads to the creation of something good. The death of Bruce Mee’s mother from cancer in 2020 prompted him to create a project in her memory. That was the seed of Circle of Friends and the recording of an album that honours the love for his late mother, for which he contacted producer Khalil Turk, who gave shape to “The Garden”, an album of pure melodic rock in which, as the name of the project suggests, Bruce Mee has counted on the collaboration of many musician friends that he has gained over these years of dedication to Melodic Rock. This memory to the love of his beloved mother is reflected in the beautiful cover, a dreamlike tribute that shows a kind of fairy inside a heart, walking through a garden with roses.
The album is made up of 13 tracks, 4 of which are covers; the rest are unreleased songs, most of them composed by the Swedish Mikael Rosengren (Heartwind), who also provides most of the keyboards. The other musicians who have recorded the album are drummer Josh Devine (Levara), bassist Wayne Banks (Brazen Abbot, Saxon) and guitarists Fredrik Folkare (Nordic Union, Eclipse) and Steve Morris (Lonerider, Ian Gillan Band, Shadowman, Heartland). In addition, other musicians have joined in on some of the songs, such as guitarists Joel Hoekstra (Whitesnake), Steve Mann (MSG, Lionheart), Martin Hall (Heartwind), Göran Engvall (Heartwind), Peter Östros (Jaded Heart) and Tommy Denander (Radioactive), plus keyboardist Eric Ragno. As a cherry on the cake, we have such prestigious vocalists as Mick Devine (Seven), Gary Hughes (Ten) and Kevin Chalfant (The Storm, Two Fires) on backing vocals.
Having said all this, the main attraction of the album is to see how different vocalists tackle each track, as each song is assigned to a different singer, many of them internationally renowned, such as Doro Pesch, James Christian (House of Lords), Jeff Scott Soto, Robin Beck and Robin McAuley (McAuley Schenker Group), who is the only vocalist to sing two tracks on the album. The rest of the singers are Jaime Kyle, Karen Fell (TAO), Darby Mills (Headpins), Ellinor Asp, Cheri Lyn, Tanya Rizkala (Epic) and Gabrielle de Val (The Val), who are all of the high standard required for a project of this scale.
Among the four covers on the album, we have the track I like most, a wonderful “Never Gonna Make Me Cry” (Fierce Heart), which James Christian takes to a superb level. Also very good is the version of “Don’t Fear The Reaper” (Blue Oyster Cult), sung by Robin McAuley, although the differences with the original are minimal. As for the covers of “Knowing Me, Knowing You” (Abba) sung by Robin Beck and “11.59” (Blondie) sung by Ellinor Asp, they remain as curiosities, well done but with only a little to contribute.
As for the unreleased tracks, there is everything. From the AOR of “Trick Of The Light” (Darby Mills) to the strength impregnated in the guitars of “Little Piece Of Heaven” (Doro) and “Bad Blood” (Jeff Scott Soto) which make them two pieces more oriented towards Hard Rock, passing through the delicacy of “Alone”, in which Robin McAuley is very reminiscent of his time with Michael Schenker.
The album also enables us to discover excellent singers who have nothing to envy from their more renowned peers. Without a doubt, it is a pleasure to listen to Jaime Kyle, Karen Fell, Cheri Lyn or Tanya Rizkala, who prove to be excellent vocalists with voices very suitable for Melodic Rock.
Gabrielle de Val deserves a special mention, who does a great job on “When He’s Gone”, showing a vocal warmth and a range in her register that will surprise those who don’t know her yet, especially outside Spain. I hope that the album will have enough airplay outside our borders to give her the boost she deserves, both with The Val and in her incipient solo career.
Despite the diversity of singers on the album, there is no feeling of discontinuity, and it is a pleasure for lovers of Melodic Rock to have this lineup of singers and, above all, to enjoy a good handful of good songs in which excellent taste and talent come together in the name of good music.
A real pleasure for the ears.
Santi Fernández «Shan Tee»